Titibangbang & Titiwangsa in Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van rosaliefleur - WaarBenJij.nu Titibangbang & Titiwangsa in Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van rosaliefleur - WaarBenJij.nu

Titibangbang & Titiwangsa in Kuala Lumpur

Door: Roos

19 Oktober 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ook al noemt Jappie het nog steeds Bankok, we zijn in Kuala Lumpur en de Petronas Towers maken best een indruk. Niet perse qua hoogte, maar vooral qua architectuur.Binnen in de towers zitten kantoren en een mega shopping mall vergelijkbaar met alle andere malls in grote steden. Niet de moeite dus om een hele dag mee te vullen. Na een bordje gebakken lijst met kreeft en kip besloten we naar het Bird Park te gaan. Een stukje jungle midden in Kuala Lumpur overdekt met een groot net waar wel 200 verschillende vogels leven. Al binnen een paar minuten werden we tijdens een coconut sapje op het balkon van het restaurant in het park verrast met de Hornbill vogel die lekker zat te chillen in het briesje van de fan. Een zwarte vogel, zo een 75 cm lang met een rare geel/rode snavel vergelijkbaar met de hoorn van een neushoorn.
Verder hebben we roofvogels, papagaaien, uilen, flamengo's, pelikanen, reigers, agapornissen en zelfs de familie van Costa en Rica gespot. Een groot deel van de bezoekers was helemaal onder de indruk van de paauwen. Voor ons heel raar om die mensen zo razend enthousiast te zien aangezien het voor ons de normaalste dieren van de wereld zijn.
Na het brid park zijn we via een aantal moorse gebouwen en moskeeen naar Chinatown gelopen, wat een beetje de domper van de dag was omdat CHinatown voornamelijk uit een paar nauwe straatjes bestaat waar opdringerige verkopers je horloges en merktassen proberen aan te smeren. Het zweet brak ons uit na een hele dag wandelen in 33 graden en een luchtvochtigheid van 90 procent, dus het was tijd voor een refreshment. Ons doel was om een ijskoud biertje te scoren, maar dat bleek niet de meest gemakkelijke opgave aangezien het overgrote deel van de bevolking hier moslim is. Na nog een half uurtje in de smog zwalken vonden we toch een geschikte toko, in Chinatown; Reggae Mansion, met een luxe bar waar we lekkere cocktails en biertjes hebben gedronken.

Na onze jet lag er af te hebben geslapen in het Citrus hotel zijn we met de bus richting Tioman eiland gegaan, aan de oostkust van Maleisie, waar we hebben gedoken, gesnorkeld en gechilled. Om bij Tioman te komen hebben we eerst een bus naar Johor Bahru moeten nemen aangezien er maar twee bussen per dag van KL naar Mersing gaan, vroeg in de ochtend, en die hadden we net gemist. Op het treinstation van Johor Bahru moesten we drie uur wachten en hebben we een tafeltje aan het raam gereserveerd bij restaurant "de gouden bogen". Ik weet het , cultuurbarbaren dat we zijn, maar er was airco en buikpijnvrij eten, dus why not?! Na het voortreffelijke diner (deepfried chicken) hebben we onze reis per bus vervolgd naar Mersing. Onze kamikaze buschauffeur wilde duidelijk snel naar huis want we hebben elke personenauto op de pikzwarte weg ingehaald en de gordijntjes van de busramen bewogen vrolijk mee in elke bocht, sharp to the left, sharp to the right. Altijd fijn, geen stress, zo zonder gordel in de bus, in de wetenschap dat de meest onveilige manier om te reizen, per bus is.
Toch veilig aangekomen in Mersing, was het al een uurtje of tien in de avond en met weinig zin meer om alle hotels te checken hebben we de eerste de beste genomen die in de Lonely Planet stond: Omar's place. Ik heb in alle plekken waar ik ben geweest; Indo, Thailand, Borneo, Ozzy, Argentinie, Brazilie, nog nooit in zo een sjabbie kamer geslapen. Of anders gezegd gelegen, want we hebben geen oog dicht gedaan door de stank, lawaai en bedbugs. Erg romatisch was onze tweede nacht in Maleisie dus niet en een slaapmutsje zat er ook al niet in. Nergens in mersing worden alcoholische versnaperingen verkocht vanwege het geloof. Omar's Place heeft er tenminste voor gezorgd dat we een dak boven ons hoofd hadden voor maar 4 ekkies per nacht en dat we om 7am op de jetty stonden om de ferry naar Tioman, Salang te pakken. Gewoon omdat het kon hebben we gelijk die middag een beachdive tot ongeveer 12 meter gedaan en een zeeschildpad gezien. De dag erna nog twee bootduiken bij Pulau Tulai (Coral Island) en Pulau Soya. Hier doken we oog in oog met een paar Blue Spotted Ribbon Stingray's, Parrotfishes, Clownfishes (Nemo's), Pufferfishes etc. De rest van de dag vul je op Salng in met snorkelen, Jungle walks, twee meter lange monitotlizards spotten in de rivier en als die even niet te vinden zijn heb je nog de apen en zwarte vliegende eekhoorns van zo'n meter groot om je te vermaken.

18-10-11
Vanaf vandaag gaan we de andere kant van het eiland verkennen en slapen we in Bushman's Bungalows op het strand van Juara. Om aan deze kant van het eiland te komen hebben we een taxiboot naar Tekek genomen en daarna een 4-wheeldrive over een steile bergweg door de jungle. Onderweg zagen we twee keer een pack apies op de weg en halverwege op een steile helling liep een zwarte schorpioen van minimaal 30cm. De chauffeur, een jongetje van 18 jaar jong, wist alle hobels in de weg te vermijden en bracht Roos aka Titiwangsa en Jasper aka Titibangbang aka Balandaboy en onze net gevangen inktvis velig naar ons nieuwe en superluxe verblijf. Een grote houten bungalow aan het strand, met een gezellig houten zitje, een koelkast, airco, warm water, twee tweepersoons bedden en dat alles voor 9eu p.p.p. nacht!

Het na seizoen is begonnen en dus zijn wij bijna de enige toertisten aan deze kant van het eiland, wat betekent dat de meeste restaurants dicht zijn en de vibe ver te zoeken is. Met onze zaklamp zoeken we onze weg terug naar ons hutje na een heerlijk sateetje van de BBQ. Een paar keer wakker gemaakt door de huisratten en kakkerlakken hebben we ook deze nacht er weer op zitten en vinden we het wel welletjes met Maleisie. We gaan naar Bali!!! haha, morgen pakken we het vliegtuig, cheers!

• 19 Oktober 2011 - 19:09

Illie:

Moppies!!! Klinkt lekker allemaal!! Geniet ervan! Hier is het koud en kil! Dikke knuffel illie X

• 19 Oktober 2011 - 22:17

Anne:

Dat ging wel heel erg snel! :-)
    Zoveel mooie dieren, gaaf!
    Bersenang-senang di bali!
    Ciuman

• 20 Oktober 2011 - 09:02

Tuti:

Goede beslissing, je gaat tenslotte om te genieten!

tjuus Truus

• 20 Oktober 2011 - 09:16

Patrick:

Hey apekop!
    Mooie verhalen!

Als je op Juara meer naar het noorde gaat heb je de Beach shack.
    Doe er een drankje en je bent verkocht.

Groetjes aan Tim en zijn vrouw als je er bent.

HEEEEEL VEEEEL PLEZIER.

PS de tocht naar de waterval in Juara is langer dan je denkt :)

• 23 Oktober 2011 - 20:51

Chuppa:

Hey ouwe bedbug van me. Heb je wel terug gepuft naar de puffervis?

• 25 Oktober 2011 - 15:14

Dees:

Roosie!

Vette shizzle ; Je bent gewoon naar Salang gegaan!!! Echt super tof om dit zo te lezen gekkie..Doet me een deugd :)

Ps Bij wie heb je gedoken?

Kus! Connie