Bali vibe - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van rosaliefleur - WaarBenJij.nu Bali vibe - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van rosaliefleur - WaarBenJij.nu

Bali vibe

Door: Roos

12 Maart 2020 | Spanje, Isla de Tenerife

Canarische eilanden deel twee

Tips om te eten in Hermigua:
cafeteria Gara gerund door 1 leuke eigenaar ,in zijn eentje doet hij de bediening,kok en relt hij heerlijke gerechten in zijn 2 m2 keukentje en staat hij achter debar, goedkoop en lekker eten. Ook staan er een aantal gitaren en andere instrumenten voor klanten om op de bonnefoi wat op te spelen, top tentje!
Elke inwoner van Hermigua prijst dit restaurant aan om zijn geitenstoof, dus dat en andere gerechten hebben we gegeten bij Restaurant Characas. Salvador was gek van de tonijn. Simpele verse gerechten voor een spotprijs.
Tasca Telémaco bar & restaurant springt er uit door het terras met uitzicht op het dal, de bergen, de bananen- en aloeveraplantages en uiteraard de verse locale gerechten zoals berenjena con miel ( knapperige aubergine patatjes overgoten met palmhoning) en viskroketjes met aoli die Salvador op heeft voordat ik er van kon proeven :).

In Hermigua bezoeken we een soort van openluchtmuseum waar allerlei eetbare planten en bomen staan. Hier leer ik dat de bananenplant ongeveer in 1 jaar groot groeit, prachtige bloemen en heerlijk zoete bananen geeft, maar helaas maar eenmalig en dus na het geven vd vruchten wordt gekapt. Maar niet getreurd, hij maakt zelf kindjes die naast hem uit de grond floepen nog voordat hij wordt gekapt. Hier leer ik ook dat de canarische aardappeltjes op deze eilanden zijn gebracht door Peruaanse immigranten.

Na een boottochtje van een klein uurtje zijn we weer terug in Tenerife en onderweg naar het groenere noorden. Het zuiden van het eiland is droog en naast de hoteldorpen bijna onbebouwd. De dorpjes Los Abrigos en El Medano zijn kwa sfeer top en nog niet zo gevonden door toeristen. Hier kan je uren met een drankje bij het plein of speeltuintje zitten terwijl de kids vriendjes maken met de locals. De architectuur in het zuiden is echter van het niveau we zetten wat vierkante huizen neer en als we meer ruimte nodig hebben bouwen we daar wat lelijke grijze blokken op of aan. In het noorden zien de dorpjes er veel mooier uit en weinig hoogbouw. We verblijven 2 nachten in Puerto de la Cruz. We bezoeken daar Jardin de aclimatación de La Orotava. Een aclimatisatie tuin die in 1792 is aangelegd in opdracht van koning Carlos III. Daar moesten de planten wennen aan het Klimaat voordat ze naar Madrid werden verscheept. Het is een overweldigend mooie tuin met tropische - en subtropische planten en bomen van over de hele wereld, waaronder veel verschillende soorten palmbomen, bromelia’s en aracea- en moracea familieleden.
Ook bezoeken we een schattig en gezellig klein kustdorpje Garachico, waar we wederom een van de weinige toeristen zijn. We eten bij La quinta roja restaurant en hotel waar door het interieur en architectuur een balinese vibe hangt met een jazzmuziekje op de achtergrond, gelegen naast de kerk en pleintje met twee binnentuinen en heerlijke zitjes en een kleine maar mooie kaart, men men men wat voel ik me hier op mijn gemak.